Beauty & Broccoli

Spa, behandlingar och hudvård. Skönhet utifrån och in, inifrån och ut!

>Frisör i tiden – Jens Hallberg

Lämna en kommentar

>Jens Hallberg är en av Skånes första frisörer som certifierats enligt märkningen ”Grön Salong”. Här berättar han lite om sina val och erbjudanden.

 1) Varför har du valt att bli en sk ”grön” frisör, och vad innebär det för dig och dina kunder?

När jag började att jobba ekologiskt som frisör var det mycket för att se om min egen hälsa skulle klara det bättre än vad som hade varit fallet tidigare när jag jobbade konventionellt och hade stora problem med handeksem. Utifrån det har även miljöaspekterna vuxit fram och tagit allt större plats.
Anledningen till att jag valt att vara en certifierad grön salong är att jag tycker det är bra att det finns en struktur. I denna djungel av kemikalier, produkter, reklam, teorier och skrönor har vi här ganska klara besked på vetenskaplig grund. Som certifierad frisör håller man sig informerad om vilka ämnen det är man ska undvika, nämligen de som efter granskning visat sig vara de värsta. Man slipper också undvika de harmlösa ämnena i onödan. Kunden vet att det finns kriterier att hålla sig till, att vi inte bara tycker och tror helt på egen hand.

2) Vad tror du krävs för att fler kunder ska efterfråga giftfria och ansvarstagande salonger?
Just nu behöver vi mer information om riskerna med hårvårdsprodukter. Än så länge har nog de flesta lättare att göra en koppling till sig själv och den egna kroppen, mer än till den yttre miljön eller frisörernas arbetsmiljö. Jag tror att det tar lite tid, men att yngre generationer har det här ansvarsfulla miljötänkandet med sig i större utsträckning.

3) Vad tror du krävs för att fler frisörer ska vilja ersätta eller åtminstone utvidga sitt sortiment och erbjudande till att även inkludera ekologiska produkter och behandlingar?
Frisörbranschen är nog lite konservativ samtidigt som den vill hänga med de senaste trenderna. Om det fanns produkter som fungerade exakt som de gamla vanliga men som hade ett giftfritt innehåll, matchande design på förpackningarna och dessutom en miljömärkning skulle nog frisörerna inte tveka att köpa. En del av problemet är kanske att de schyssta produkterna som finns idag inte alltid är lika lättanvända som de gamla vanliga. Färgning med växtfärg eller andra giftfria färger kräver mer av frisören som yrkesman, och det tycker nog många känns jobbigt. En annan sak som är problematisk är att de flesta frisörerna vet alldeles för lite om innehållet i produkterna de arbetar med. Man uttrycker sig gärna i svepande ordalag som att ”hårfärgerna idag är så milda och så väl testade, annat var det förr”. Sanningen är nog snarare att det inte har hänt särskilt mycket med innehållet i hårfärger på uppemot hundra år. Ett av de vanligaste – och mest hälsovådliga – ämnena, PPD, förbjöds i Sverige redan 1943, men blev återigen tillåtet 1995 i och med EU-inträdet.

4) Hur ser din ”typkund” ut?
  Jag har en väldigt blandad kundkrets, och faktiskt en del som inte är så intresserade av varken hälso- eller miljöaspekter utan mest trivs med hur jag klipper.  Men det är också många som kommer till mig just för att det passar deras livsstil. De vill att deras hårvård ska ha så liten miljöpåverkan som möjligt. Eller för att de är oroliga för hur alla produkter och behandlingar påverkar hälsan. En del är uttalat allergiska mot vanliga hårfärger och väldigt många är lite oroliga efter att ha känt av irritation och sveda hos frisören. Många kommer nog för att de uppskattar lugnet på salongen, att man kan sitta och koppla av med en kopp te utan att behöva lyssna på hög musik och en massa prat från olika håll. Hos mig råder en vänlig, hemtrevlig och rogivande stämning. Men intresset för grön hårvård är också stort bland ungdomar. Det märker jag inte minst på de som gillar min facebook-sida.

5) Hur ser du på branschorganisationers, kontra enskilda salongers, ansvar för att skapa medvetenhet och förändring?
 Alla kan inte gå först. Men nu är vi några stycken som gjort det, både vi som är certifierade gröna salonger och de som gjort en omställning på andra sätt enligt sin egen övertygelse. Frisörbranschen har en tendens att se allting som trender, och nu börjar vi se salonger som delvis anammar det ekologiska, eller utger sig för att vara ekologiska, samtidigt som man använder kemiska produkter som inte är nämnvärt bättre än genomsnittet. Vi ser även salonger som sägs drivas ”utifrån ett miljötänk” men där den stora tunga biten, nämligen just kemikalierna, inte skiljer sig alls från det som används på vilken salong som helst. Där är pratet om miljön endast marknadsföring.

Jag tycker det är dags att fler frisörer börjar ifrågasätta vad vi gör mot oss själva, mot våra kunder och inte minst mot den yttre miljön. Både Frisörföretagarna och Handelsanställdas förbund har ett stort ansvar och en stor utmaning framför sig. Bland annat tycker jag att man borde arbeta aktivt för en svensk miljöcertifiering av salonger, och även en förändring av frisörutbildningen så att det kan bli möjligt att utbilda sig till frisör utan att riskera sin hälsa.

Tack Jens för kloka, kritiska och hoppfulla insikter!

Annonser

Författare: beautybroccoli

Coach, kommunikatör och hälsoinspiratör!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s